Namnsdag(ar)..

Jag vet inte om det bara är jag men jag håller ALLTID koll på va det är för nån som har namnsdag, tycker det är en viktig dag på året liksom.. Hehe och jag (Hannah) har ju namnsdag idag *wiie* dock är ju inte namnet stavat som jag stavar mitt men jag känner att det är skitsamma :)



Kommer ihåg att syrran berättade något om hur grekerna såg på namnsdagar när hon bodde där nere..

"För greker är namnsdagen en viktig dag att fira, mycket viktigare än till exempel födelsedagen.
När barn har namnsdag får de större presenter. De flesta greker i Sverige upprätthåller den här traditionen i någon form. Firandet utgår från datumen i namnsdagsalmanackan.
Eftersom namnsdagarna är så viktiga, finns det en särskild dag på året då de, vars namn inte finns med i almanackan, får fira namnsdag. Det är den 29 juni."

Ganska intressant, för här i Sverige så är ju namnsdagar ganska så ointressant.. Man grattar men det är liksom inget speciellt egentligen.. Tycker vi borde införa de haha kanske för att jag har fler namnsdagar än födelsedagar :P

När har ni namnsdag?
Jag har 5 Januari (Hannah) & 14 Mars
(Mathilda) & 23 Maj (Desireé)

// Hannah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback