Högskola?!

Gomorron, usch va dåligt jag sov idag.. Hade en massa hemska drömmar om att jag fick fnatt och blev världens hemskaste människa, flyttade hemifrån utan att säga nått, bytte identitet och nummer.. Jag ville inte ha något med min familj att göra pågrund av att jag valt fel väg i mitt liv, jag hade tydligen inte vågat stå upp för vad jag ville och gjort som dem ville, vilket resulterade i att jag nu kommit helt fel.. Hehe jaa det fortsatte iaf så och jag vaknade mitt i natten  och fick väck det som tur va!! :D

Ja iaf tillbaka till rubriken, vi nyblivna studenter som ville fortsätta utbilda sig sökte ju in till högskolan i Mars typ.. I för går fick jag och en av mina klasskomisar reda på att vår ansökan har inte blivit inskickade korrekt.. Jaa så jag har suttit i telefon med Malmö högskola under går dagen och det funka inte.. Idag skulle jag göra ett nytt försök och nu har det kommit in, och jag lär väll få reda på om jag blir antagen eller ej nu i mitten på augusti..

Så iaf så sitter jag nu här och ångrar att jag inte satt ner min fot tidigare, att jag inte valt att gå den vägen jag verkligen vill eller försöka fundera ut vad jag vill.. Jag har velat bli mycket men pågrund av en massa pressande och ord så valde jag Barn och Fritid på gymnasiet, jag ville egentligen gå antingen Estet eller omvårdnad --> Detta resulterade i att jag fick jätteproblem med skolan och brydde mig inte för fem öre, jag var borta jätteofta ett tag men tillslut orkade jag inte sträva emot så jag bara gjorde "som jag skulle".. Nu står jag här idag och ångrar att jag inte satte ner foten från allra första början och får då höra "- Men det va ju ditt val, du hade ett fritt val att välja va du ville gå!" Jovisst, men om man är en person som inte vågar gå mot strömmen och kan ta alla människors besvikna ansikten så går det som det går. Speciellt eftersom jag ofta fick höra att man inte kan få jobb om man går estet eller att det är jättesvårt att få jobb om man går omvårdnad.. Det är precis lika svårt/lätt vad du än går! 
För att tillägga så är vi 6 barn (tjejer) och varenda en som gått gymnasiet (5 av oss) har gått barn och fritid, till hösten börjar min lillasyster gymnasiet och även hon blev inriktiad på BF, men jag om någon som vet hur det känns och bli inledd på fel väg kände att nu hade jag min chans att se till så hon väljer va hon vill.. Det sluta med att hon valde Hotell och Restaurang, visst det är förnöjelse.. Men vet ni va det hemskaste av allt är(?) Hon är den ENDA som verkligen ville gå Barn och fritid, men hon valde något annat bara för det inte fanns här vi bor.. Jag vet inte hur det kommer gå för henne eller om hon kommer va nöjd med vad hon valt..
Men en sak är säker att det är ALDRIG försent att välja det du vill, det finns oändligt många val och möjligheter. Komvux? eller så kan man välja sidoämnen på högskolan och skräddarsy sin egen utbildning.. Om du inte känner för att plugga mer(?) skaffa ett jobb.. Listan fortsätter bara, så du behöver inte hänga läpp för att du inte kommer in på högskolan.. Det finns så många andra saker du kan göra.. Alla kan ta sig dit dem vill, bara det att dem kanske får ta andra vägar dit för att nå det.. Men som med allt så är det inte målet som är det viktiga utan resan dit, vi lär oss sååå mycke under resans gång, även sånt som inte kan läras ut utan som man själv måste se med egna ögon..

Tro på dig själv så löser det sig!!!

Kram Hannah


Kommentarer
Postat av: Michaela - [ Foto & Design ]

sv}

eftersom så många undrar vad jag gjorde i skåne och sånt så har jag fixat en frågestund så ställ gärna någon fråga ^^

2009-08-06 @ 13:52:41
URL: http://soeticz.webblogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback