Svininfluensa

I tidningar, radio, TV och på internet skrivs och talas det just nu väldigt mycket om svininfluensa, en virusinfektion orsakad av viruset H1N1 som tidigare endast har kunnat smitta från gris till människa, men nu har det utvecklats så att det kan smitta från person till person. Detta är på väg att utvecklas till en pandemi, och effekterna av det är svåröverskådliga. Positivt är att dödligheten är låg och tillfrisknande sker ofta inom 10 dagar. Det finns också nackdelar med att att man inte blir helt däckad av viruset, det ökar smittspridningen då folk kan bära på viruset utan att ha drabbats särskilt hårt.

Okej då tar vi itu med detta, jag har och är egentligen inte jätte informerad om denne sorts influensa. Men när jag nu läst igenom på lite olika bloggar och artiklar osv så har jag väll fått lite grepp om det här. Men ärligt talat så får jag värsta paniken när jag läser om det. Att vissa skriver att det inte finns nått botemedel och att detta kan få mänskligheten att dö ut, bara det får mig att tappa hakan och vill sitta inlåst i ett rum till det försvinner. Speciellt när några källor säger att det redan kommit till Sverige och att där var nått fall i Stockholm?!. Men sen läser jag artiklar som den biten ovanför och känner att det kanske inte är JÄÄÄTTE FARLIGT(?).. Typ att tillfrisknande sker oftas inom 10 dagar, den känns ju lite som en lättnad..

Jag var ganska sjuk för ett tag sen och hade influensa, men vet inte vad för sorts influensa.. Men jag var iaf sjuk i nästan 3 veckor, det gick aldrig över och det blev bara värre och värre med hög feber.. Det jag vill komma till är att man kan ju aldrig veta vilken källa som är mest trovärdig (förutom att man kan hoppas på att det är en bra) utan man får helt enkelt vänta och se..
Är det någon mer än jag som är helt nervig av att det ska komma till en?

// Hannah

Kommentarer
Postat av: Anonym

läskigt det där

2009-05-05 @ 13:25:13
URL: http://dollychild.blogg.se/


Postat av: Petra

Den är inte ett dugg farlig, är som en vanlig influensa!!

2009-05-05 @ 14:25:26
URL: http://peetraanrtre.blogg.se/


Postat av: Mirre

Åh, jag är också nervig

2009-05-05 @ 18:35:19
URL: http://mirandagehlin.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback